Bilgilendirme: Kurulum ve veri kapsamındaki çalışmalar devam etmektedir. Göstereceğiniz anlayış için teşekkür ederiz.

Publication:
Erkek Akademisyenlerin Toplumsal Cinsiyet Rolü Streslerinin İncelenmesi

dc.contributor.authorGürkan, Senem
dc.date.accessioned2025-12-11T00:59:32Z
dc.date.issued2019
dc.departmentOndokuz Mayıs Üniversitesien_US
dc.department-tempOndokuz Mayıs Üniversitesien_US
dc.description.abstractİnsanların doğuştan sahip oldukları anatomik ve demografikbiyolojik cinsiyete ek olarak, toplum içerisinde kendilerine atfedilenroller, sorumluluklar ve görevler anlamına gelen toplumsal cinsiyet,kadın ve erkek cinsleri arasında eşitsizlik meydana getirmektedir.Toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin yol açtığı toplumsal cinsiyet rollerisadece kadınları değil, erkekleri de etkileyen bir olgudur. Örneğinerkekler bu rollerden dolayı duygularını ifade edememekte, maddiyükümlülükler altına girmekte, toplumun programladığı diğer birtakımeylemler ve söylemlerle maskülenliklerini gerçekleştirmektedirler. Bukişisel veya kişilerarası çatışmalar da kadınlar ve erkeklerde strese nedenolmaktadır. Bu çalışma, erkek akademisyenlerin toplumsal cinsiyetrollerinden kaynaklı stres düzeylerini farklı değişkenler açısındanölçmeyi amaçlamaktadır. Bu bağlamda Samsun’da Ondokuz MayısÜniversitesi’nde görev yapmakta olan 68 erkek akademisyene ölçekçalışması uygulanmıştır. Katılımcıların seçiminde amaçlı örneklemeyöntemlerinden ölçüt ve kolay ulaşılabilir durum örneklemesikullanılmıştır.Nicel araştırma yöntemin kullanıldığı bu çalışmada veriler Bayar,Avcı ve Koç tarafından geliştirilen Erkek Toplumsal Cinsiyet Rolü StresiÖlçeği (ETCRSÖ) kullanılarak toplanmıştır. Çalışmanın ilk değişkeni olanmedeni durum değişkeninin toplumsal cinsiyet kaynaklı stres puanortalamalarına etki edip etmediğini ortaya koymak için verilere BağımsızÖrneklemler t-Testi uygulanmış ve anlamlı bir fark saptanmamıştır. Birdiğer değişken olan öğrenim durumları ile stres puan ortalamalarıarasındaki farkı görmek adına Kruskal-Wallis Testi uygulanmış, anlamlı bir fark bulgulanmamıştır. Son değişken olan erkek akademisyenlerintoplumsal cinsiyete yönelik bir eğitim alıp almadıklarına ilişkindurumlarıyla toplumsal cinsiyetten kaynaklı stres puan ortalamalarınıölçmek adına Mann Whitney U testi uygulanmış, aynı şekilde yine farkgörülmemiştir. Bu durum, toplumda yerleşmiş olan toplumsal cinsiyetmekanizmasının her erkekte bir şekilde var olduğunu ve erkeklerüzerinde strese yol açtığını göstermektedir.en_US
dc.identifier.doi10.29228/TurkishStudies.39535
dc.identifier.endpage3119en_US
dc.identifier.issn2667-5617
dc.identifier.issue6en_US
dc.identifier.startpage3109en_US
dc.identifier.trdizinid350926
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.29228/TurkishStudies.39535
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/350926/erkek-akademisyenlerin-toplumsal-cinsiyet-rolu-streslerinin-incelenmesi
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12712/40669
dc.identifier.volume14en_US
dc.institutionauthorGürkan, Senem
dc.language.isotren_US
dc.relation.ispartofTurkish Studies - Social Sciencesen_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectSosyolojien_US
dc.subjectKadın Araştırmalarıen_US
dc.subjectPsikolojien_US
dc.titleErkek Akademisyenlerin Toplumsal Cinsiyet Rolü Streslerinin İncelenmesien_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Files