Publication: Özel Öğrenme Güçlüğü Yaşayan Çocukların Eğitiminde Kullanılan Görsel Desteklerin Tasarım Boyutu
Abstract
Özel öğrenme güçlüğü yaşayan çocukların öğrenme süreçlerini desteklemek ve anlamayı artırmak amacıyla görsel desteklerin kullanılması büyük bir önem taşır. Görsel destekler, öğrenme materyallerinin grafikler, resimler, diyagramlar gibi görsel unsurlarla zenginleştirilmesini içerir. Bu destekler, karmaşık kavramların daha anlaşılır hale gelmesine yardımcı olabilir ve öğrencilerin öğrenme deneyimlerini güçlendirebilir. Özel öğrenme güçlüğü yaşayan çocukların eğitimine yönelik önemli bir odak noktası, onların öğrenme süreçlerini desteklemek ve anlamayı artırmak için görsel desteklerin etkili bir şekilde nasıl tasarlanabileceğidir. Bu bağlamda gerçekleştirilen araştırmanın amacı, özel öğrenme güçlüğü yaşayan çocukların eğitiminde görsel desteklerin tasarım boyutunu derinlemesine incelemektir. Araştırma, nitel bir yaklaşım olan durum çalışmasına dayalı olarak yürütülmüş olup, tematik ve içerik analizleriyle zenginleştirilmiştir. Araştırmanın kapsamında, öğrenme güçlüğü yaşayan çocukların eğitiminde görsel desteklerin nasıl kullanıldığını anlamak adına öğretmenler ve ebeveynlerle katılımlı derinlemesine mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Bu mülakatlar, araştırmanın temel veri kaynağını oluşturmuş, elde edilen ses kayıtları ve transkriptler vasıtasıyla zengin bir veri seti oluşturulmuştur. Elde edilen veriler tematik analiz yöntemi kullanılarak incelenmiş ve ana temalar ile alt temalar ortaya çıkarılmıştır. Araştırmanın bulguları, görsel desteklerin öğrenme güçlüğü yaşayan çocukların öğrenme deneyimlerini nasıl zenginleştirdiğine ve anlamayı nasıl kolaylaştırdığına dair önemli içgörüler sunmaktadır. Bu nedenle, görsel desteklerin etkili bir şekilde tasarlanması, öğrenme güçlüğü yaşayan çocukların akademik başarılarını artırmanın yanı sıra öğrenme süreçlerinde daha fazla destek sağlamanın bir aracı olarak görülmektedir. Bu tez, özel öğrenme güçlüğü yaşayan çocukların eğitimine yönelik görsel desteklerin tasarım boyutunu odaklanarak, öğretmenlerin ve ebeveynlerin görüşlerini derinlemesine anlama amacını taşımaktadır. Elde edilen bulgular, eğitimcilerin ve uzmanların özel öğrenme güçlüğü yaşayan çocuklar için daha etkili eğitim programları ve materyalleri geliştirirken görsel desteklerin etkili kullanımına odaklanmalarına yardımcı olabileceği düşünülmektedir. Bu şekilde, öğrenme zorluklarıyla başa çıkmak isteyen çocukların eğitim deneyimlerinin daha olumlu ve üretken hale getirilmesine katkı sağlanabilir.
Using visual supports is of great importance to support the learning processes and enhance understanding for children with specific learning difficulties. Visual supports involve enriching learning materials with visual elements such as graphics, pictures, and diagrams. These supports can help make complex concepts more comprehensible and enhance students' learning experiences. A significant focus in the education of children with specific learning difficulties is how to effectively design visual supports to support their learning processes and enhance understanding. The aim of the conducted research in this context is to thoroughly examine the design aspect of visual supports in the education of children with specific learning difficulties. The research is based on the case analysis method, which is a qualitative approach. The research was conducted based on a case study, a qualitative approach, and enriched with thematic and content analysis. As part of the research scope, participatory in-depth interviews were conducted with teachers and parents to understand how visual supports are used in the education of children with learning difficulties. These interviews constituted the primary source of data for the research, and a rich dataset was created through obtained audio recordings and transcripts. The collected data was analyzed using thematic analysis method, revealing main themes and subthemes. The findings of the research provide significant insights into how visual supports enrich the learning experiences of children with specific learning difficulties and facilitate understanding. Therefore, designing visual supports effectively is seen as a means not only to enhance the academic achievements of these children but also to provide additional support in their learning processes. This thesis focuses on the design aspect of visual supports for the education of children with specific learning difficulties, aiming to deeply understand the perspectives of teachers and parents. The obtained findings suggest that educators and experts can focus on the effective use of visual supports while developing more effective educational programs and materials for children with specific learning difficulties. This way, it is believed that the educational experiences of children striving to overcome learning challenges can be made more positive and productive.
Using visual supports is of great importance to support the learning processes and enhance understanding for children with specific learning difficulties. Visual supports involve enriching learning materials with visual elements such as graphics, pictures, and diagrams. These supports can help make complex concepts more comprehensible and enhance students' learning experiences. A significant focus in the education of children with specific learning difficulties is how to effectively design visual supports to support their learning processes and enhance understanding. The aim of the conducted research in this context is to thoroughly examine the design aspect of visual supports in the education of children with specific learning difficulties. The research is based on the case analysis method, which is a qualitative approach. The research was conducted based on a case study, a qualitative approach, and enriched with thematic and content analysis. As part of the research scope, participatory in-depth interviews were conducted with teachers and parents to understand how visual supports are used in the education of children with learning difficulties. These interviews constituted the primary source of data for the research, and a rich dataset was created through obtained audio recordings and transcripts. The collected data was analyzed using thematic analysis method, revealing main themes and subthemes. The findings of the research provide significant insights into how visual supports enrich the learning experiences of children with specific learning difficulties and facilitate understanding. Therefore, designing visual supports effectively is seen as a means not only to enhance the academic achievements of these children but also to provide additional support in their learning processes. This thesis focuses on the design aspect of visual supports for the education of children with specific learning difficulties, aiming to deeply understand the perspectives of teachers and parents. The obtained findings suggest that educators and experts can focus on the effective use of visual supports while developing more effective educational programs and materials for children with specific learning difficulties. This way, it is believed that the educational experiences of children striving to overcome learning challenges can be made more positive and productive.
Description
Keywords
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
138
