Bilgilendirme: Kurulum ve veri kapsamındaki çalışmalar devam etmektedir. Göstereceğiniz anlayış için teşekkür ederiz.

Publication:
Pozitif Düşünme Becerisinin Kişilik Tipleri, Otomatik Düşünce, Sosyal İlişki ve Problem Çözme Değişkenleri Açısından İncelenmesi

dc.contributor.advisorGelen, İsmail
dc.contributor.authorBirlik, Emel
dc.date.accessioned2025-12-13T09:20:27Z
dc.date.issued2025
dc.departmentLisansüstü Eğitim Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı / Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı
dc.description.abstractDünyamızda hızla gelişmekte olan bilim ve teknoloji, insan zihnini doğrudan etkilemekte ve bu da üst düzey düşünme becerilerinin geliştirilmesini zorunlu kılmaktadır. Günümüzde eğitim yaklaşımları, öğrenciyi bütün süreçlerin merkezine almakta, zihinsel becerileri en üst seviyede geliştirmeyi amaçlamaktadır. Bu bağlamda, pozitif düşünme becerisi; bireylerin hayatlarında mutluluk ve başarı için kilit bir rol oynamaktadır. Bu araştırmanın amacı, pozitif düşünme becerisinin kişilik tipleri, otomatik düşünce, sosyal ilişki ve problem çözme değişkenleri açısından incelenmesini amaçlamaktadır. Araştırmada Survey (alan taraması) modeli içerisinde betimsel araştırma türü kullanılmıştır. Araştırmanın evreni tüm Türkiye'deki lise öğrencileri, çalışma evreni ise Samsun ilindeki lise öğrencileridir. Samsun ilinde bulunan 17 ilçeden nüfus ve okul çeşitliliğine göre Fen Lisesi, Anadolu Lisesi, Anadolu İmam Hatip Lisesi, Mesleki/ Teknik Lise, çeşitliliği sağlanarak maksimum çeşitlilik örnekleme yoluna gidilmiştir. Araştırmanın amacı doğrultusunda 2354 öğrenciye Pozitiflik Ölçeği, Kişilik Tipi Ölçeği, Otomatik Düşünce Ölçeği, Sosyal İlişki Unsurları Ölçeği,Problem Çözme Ölçeği uygulanmıştır. Kullanılan ölçekler için ölçek sahipleri tarafından gerekli izinler alınmıştır. Elde edilen verilerin istatistiksel analizleri SPSS istatistik programı ile yapılmıştır. Pozitiflik, kişilik tipleri, otomatik düşünce, sosyal ilişki ve problem çözme becerisi ölçek toplam puanları ilçe türü değişkenine göre anlamlı farklılık gösterirken sınıf düzeyine göre anlamlı farklılık göstermemektedir. Pozitiflik, otomatik düşünce, sosyal ilişki ve problem çözme becerileri ölçek toplam puanı lise türü değişkenine göre anlamlı farklılık göstermektedir. Kişilik tipleri, otomatik düşünce, sosyal ilişki ve problem çözme becerisi ölçek toplam puanları cinsiyet değişkenine göre anlamlı farklılık göstermektedir. Pozitiflik ölçek toplam puan ortalaması kişilik tipleri, otomatik düşünce, sosyal ilişki, problem çözme becerisi ölçek toplam puan ortalamalarına göre anlamlı farklılık göstermektedir
dc.description.abstractThe rapidly developing science and technology in our world directly affects the human mind, which necessitates the development of high-level thinking skills. Today, educational approaches place the student at the center of all processes and aim to develop mental skills at the highest level. In this context, positive thinking skills play a key role in happiness and success in individuals' lives. The purpose of this research is to examine positive thinking skills in terms of personality types, automatic thoughts, social relationships and problem-solving variables. The descriptive research type was used in the research within the Survey (field scanning) model. The universe of the research is all high school students in Turkey, and the study universe is the province of Samsun. The maximum diversity sampling method was used by providing diversity of Science High School, Anatolian High School, Anatolian Imam Hatip High School, Vocational/Technical High School from 17 districts in the province of Samsun according to population and school diversity. In line with the purpose of the study, Positivity Scale, Personality Type Scale, Automatic Thoughts Scale, Social Relationship Elements Scale, Problem Solving Scale were applied to 2354 students. Statistical analysis of the obtained data was done with SPSS statistics program. While the total scale scores show a significant difference according to the district type variable, they do not show a significant difference according to the class level. The total scale scores show a significant difference according to the high school type variable. The total scale scores show a significant difference according to the gender variable. The total positivity scale score average shows a significant difference according to the total scale score averages of personality types, automatic thoughts, social relationships, problem solving skills.en_US
dc.identifier.endpage153
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=Xau5rw3KuCgEuy-FuJQtsAc_cehh-D3RRvU0vPbuRY1ekFWhZNZu9QCTo13QBFut
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12712/50710
dc.identifier.yoktezid950319
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.subjectEğitim ve Öğretim
dc.subjectEğitim Programları
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectEducation Programsen_US
dc.subjectOlumlu Düşünme
dc.subjectPositive Thinkingen_US
dc.titlePozitif Düşünme Becerisinin Kişilik Tipleri, Otomatik Düşünce, Sosyal İlişki ve Problem Çözme Değişkenleri Açısından İncelenmesi
dc.titleExamination of Positive Thinking Skills in Terms of Personality Types, Automatic Thought, Social Relationships and Problem Solving Variablesen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Files