Bilgilendirme: Kurulum ve veri kapsamındaki çalışmalar devam etmektedir. Göstereceğiniz anlayış için teşekkür ederiz.

Publication:
Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Sınıf Düzeyine Göre Biyoloji, Kimya, Fizik Derslerine Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi ve Karşılaştırılması

Loading...
Thumbnail Image

Date

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Bu araştırmada, fen bilimleri öğretmen adaylarının biyoloji, fizik ve kimya derslerine yönelik tutumlarının cinsiyet, sınıf düzeyi, mezun olunan lise türü değişkenlerine göre incelenmesi ve karşılaştırılması amaçlanmıştır. Belirtilen amaç çerçevesinde yöntem olarak tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evreni; 2023-2024 eğitim-öğretim yılı içerisinde Ondokuz Mayıs Üniversitesinde, fen bilimleri öğretmenliği programında öğrenim görmekte olan 100 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi evrende yer alan öğretmen adayları arasından 'kolay ulaşılabilir örneklem' yöntemi ile belirlenmiştir. Örneklem birinci, ikinci ve üçüncü sınıf öğretmen adaylarını kapsamaktadır. Araştırmada fen bilimleri öğretmen adaylarının biyoloji dersine yönelik tutumlarını belirlemek için 'Ortaöğretim Öğrencilerinin Biyoloji Bilimine ve Dersine Yönelik Tutum Ölçeği' kullanılmıştır. Fizik dersine yönelik tutumları belirlemek için 'Ortaöğretim Öğrencileri İçin Fizik Tutum Ölçeği Derlenmesi ve Öğrenci Tutumlarının Değerlendirilmesi' kullanılmıştır. Kimya dersine yönelik tutumları belirlemek için 'Lise Öğrencilerinin Kimya Dersine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması' kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analiz sürecinde, verilerin normal dağılım göstermesi sebebiyle parametrik testlerden bağımsız örneklem t-testi, tek yönlü ANOVA testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda cinsiyet faktörünün fizik ve kimya derslerine yönelik tutumlarda anlamlı bir farklılık oluşturduğu fakat biyoloji dersinde anlamlı bir farklılık oluşturmadığı görülmüştür. Fizik dersine yönelik erkek öğretmen adayların, kadın öğretmen adaylara göre daha olumlu tutumlara sahip olduğu görülürken, kimya dersine yönelik kadın öğretmen adayların, erkek öğretmen adaylara göre daha olumlu tutumlara sahip oldukları görülmüştür. Sınıf düzeyi, mezun olunan lise türü değişkenleri ile biyoloji, fizik ve kimya branşlarına yönelik tutumları arasında anlamlı bir farklılık görülmemiştir. Öğretmen adayların sınıf düzeyleri ile biyoloji, fizik ve kimya derslerine yönelik tutumlarının karşılaştırılması anlamlı bir ilişki olmaması sebebiyle yapılamamıştır. Fizik dersinde erkek öğretmen adayların, kimya dersinde kadın öğretmen adayların daha tutum puanlarının daha yüksek olmasının sebepleri araştırılarak, kadın ve erkek öğretmen adayların tutumlarının dengeli bir boyuta taşınabilmesi adına çalışmalar yapılabilir.
In this research, it was aimed to examine and compare the attitudes of science teacher candidates towards biology, physics and chemistry courses according to gender, grade level, high school type variables they graduated. Within the framework of the stated purpose, the scanning model was used as a method. The universe of the research consists of 100 students studying in the science teaching program at Ondokuz Mayıs University in the 2023-2024 academic year. The sample of the research was determined by the 'easily accessible sample' method among the teacher candidates in the universe. The sample covers first, second and third grade teacher candidates. In the research, 'Attitude Scale of Secondary School Students Towards Biology Science and Course: Validity and Reliability Analysis' was used to determine the attitudes of science teacher candidates towards biology course. 'Compilation of Physics Attitude Scale for Secondary School Students and Evaluation of Student Attitudes' was used to determine the attitudes towards physics lesson. 'Attitude Scale Development Study of High School Students for Chemistry Course' was used to determine the attitudes towards the chemistry course. In the analysis process of the research data, sample t-test and ANOVA test were used independent of parametric tests due to the normal distribution of the data. As a result of the research, it was seen that the gender factor created a significant difference in attitudes towards physics and chemistry courses, but did not create a significant difference in biology courses. While it was observed that male teacher candidates had more positive attitudes towards the physics course than female teacher candidates, female teacher candidates had more positive attitudes towards the chemistry course than male teacher candidates. There was no significant difference between the variables of grade level, type of high school graduated and attitudes towards biology, physics and chemistry branches. A comparison of the prospective teachers' grade levels and their attitudes towards biology, physics and chemistry courses could not be made because there was no significant relationship. By investigating the reasons why male teacher candidates have higher attitude scores in the physics course and female teacher candidates in the chemistry course, studies can be carried out to bring the attitudes of male and female teacher candidates to a balanced dimension.

Description

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

73

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By