Publication: 19 Mayıs Üniversitesi İngilizce Hazırlık Sınıfı Öğrencilerinin Dinleme Becerilerinin Görsel Söylem Yoluyla Geliştirilmesi
Abstract
Dinlediğini anlama yetisi dil öğreniminde temel bir beceridir; ancak yabancı dil öğrenenlerin çoğu için oldukça zorlayıcıdır. Görsel söylem, dil öğrenenlerin dinlediğini anlama becerilerini geliştirmek için büyük destek sağlar. Görsel söylemin bu desteğini kanıtlayan bu çalışma, görsellerin, Ondokuz Mayıs Üniversitesindeki İngilizce hazırlık sınıfı öğrencilerinin, dinlediğini anlama becerilerini geliştirmedeki etkisini ve onların İngilizce Dinleme Becerileri Derslerinde görsel kullanımına olan eğilimlerini tartışmıştır. Bu çalışmada deneysel yöntem araştırma modeli kullanılmıştır. Çalışma evreni 50 öğrenciden (25 deney grubu, 25 kontrol grubu) oluşmaktadır. Deney grubundaki öğrencilere dinleme etkinlikleri görsel söylemle verilirken, kontrol grubundaki öğrencilere aynı etkinlikler görsel söylem kullanmadan verilmiştir. Çalışma 10 ders saati sürmüş ve her dinleme etkinliğinden sonra deney grubundaki öğrencilere Öğrenci Eğilim Ölçeği verilmiştir. Veriler Bağımsız Örneklem t-testi ve Mann-Whitney U testi kullanılarak R program üzerinde analiz edilmiştir. Elde edilen verilerin analizi sonucunda deney grubunda görsel söylemle dinleme etkinliğine katılan öğrencilerin kontrol grubundaki öğrencilere göre istatistiksel olarak anlamlı fark göstererek daha başarılı oldukları görülmüştür. Ayrıca, Öğrenci Eğilim Ölçeği sonuçları, öğrencilerin dinleme derslerinde görsel kullanımını çok destekleyici bulduklarını göstermiştir. Bu bulgular, gerek öğrencilerin gerekse öğretmenlerin görsel okuryazarlığın farkında olmaları gerektiğini ve görsellerin sözel girdiyi anlamadaki önemli katkısı nedeniyle yabancı dil sınıflarında kullanımının öncelenmesi gerektiğini vurgulamaktadır.
Listening comprehension is a fundamental skill in language learning, but it is challenging for most foreign language learners. Visual discourse provides great support for language learners to improve their listening comprehension skills. Proving this support of visual discourse, this study discusses the effect of visuals in improving the listening comprehension skills of EFL learners at Ondokuz Mayıs University and their disposition towards the use of visuals in English Listening Skills Classes. An experimental research design was used in this study. The sample consisted of 50 students (25 in the experimental group and 25 in the control group). The students in the experimental group were given listening activities with visual discourse, while the students in the control group were given the same activities without visual discourse. The study lasted for 10 lesson hours and after each listening activity, the students in the experimental group were given Students' Disposition Scale. The data were analyzed using Independent Sample t-test and Mann-Whitney U test on R programming. As a result of the analysis of the data obtained, it was seen that the students who participated in the listening activity with visual discourse in the experimental group were more successful than the students in the control group, showing a statistically significant difference. In addition, the Students' Disposition Scale results showed that the students found the use of visuals in listening classes very supportive. These findings highlight that both students and teachers should be aware of visual literacy and the use of visuals in foreign language classrooms should be prioritized due to their significant contribution to comprehension of verbal input.
Listening comprehension is a fundamental skill in language learning, but it is challenging for most foreign language learners. Visual discourse provides great support for language learners to improve their listening comprehension skills. Proving this support of visual discourse, this study discusses the effect of visuals in improving the listening comprehension skills of EFL learners at Ondokuz Mayıs University and their disposition towards the use of visuals in English Listening Skills Classes. An experimental research design was used in this study. The sample consisted of 50 students (25 in the experimental group and 25 in the control group). The students in the experimental group were given listening activities with visual discourse, while the students in the control group were given the same activities without visual discourse. The study lasted for 10 lesson hours and after each listening activity, the students in the experimental group were given Students' Disposition Scale. The data were analyzed using Independent Sample t-test and Mann-Whitney U test on R programming. As a result of the analysis of the data obtained, it was seen that the students who participated in the listening activity with visual discourse in the experimental group were more successful than the students in the control group, showing a statistically significant difference. In addition, the Students' Disposition Scale results showed that the students found the use of visuals in listening classes very supportive. These findings highlight that both students and teachers should be aware of visual literacy and the use of visuals in foreign language classrooms should be prioritized due to their significant contribution to comprehension of verbal input.
Description
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
114
