Publication: Ortaokul Öğrencilerinin Okul Dışı Öğrenmeye Yönelik Algı Düzeylerinin İncelenmesi
Loading...
Date
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Okul dışı öğrenmenin öğrenciler üzerinde ortaya çıkardığı pek çok olumlu etki bu modelin öğrenciler ile sürdürülmesi gerekliliği hakkında iyi bir fikir oluşturmaktadır. Ancak bu noktada göz önünde bulundurulması gereken belki de en önemli detay, okul dışı öğrenme konusunun doğrudan muhatabı olan öğrencilerin konu hakkındaki algılarının ne düzeyde olduğudur. Bu çalışma, ortaokul kademesinde öğrenim gören öğrencilerin okul dışı öğrenmeye yönelik algı düzeylerinin belirlenmesi amacıyla yapılan nicel bir çalışmadır. Çalışma tarama modeline uygun olarak tasarlanmıştır. Çalışmaya gönüllülük esasına dayalı olarak 980 katılımcı dâhil edilmiştir. Çalışma verileri “Okul Dışı Öğrenme Ortamları Algı Ölçeği (ODOAL)” aracılığıyla toplanmıştır. Söz konusu ölçekte yer alan maddeler çevrimiçi bir form kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde bağımsız örneklemler için t-testi ve bağımsız örneklemler için tek yönlü varyans analizi teknikleri kullanılmıştır. Öğrencilerin okul dışı öğrenme ortamlarına ilişkin algılarının belirlenmesi amacıyla yapılan bu çalışmada, çalışmaya katılan öğrencilerin ODOAL’a verdikleri yanıtlar, cinsiyetleri, öğrenim gördükleri sınıf düzeyleri, yaşadıkları yerler ve tatillerini geçirdikleri alanlar boyutlarında değerlendirilmiştir. Yapılan analizler sonucunda hem kız hem de erkek öğrencilerde öğrenmeye yönelik isteklilik ve diğer derslerle bütünleştirme boyutlarında algılarının yüksek olduğu, okul dışı öğrenme ortamlarının kız öğrencilerde erkek öğrencilere göre daha fazla etkisinin olduğu ve okul dışı öğrenme ortamlarına ilişkin algılarına göre de kız öğrencilerin algılarının erkek öğrencilerden daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Literatürdeki çalışmalar ile bu çalışma bir arada değerlendirildiğinde de elde edilen sonuçların birbiri ile örtüştüğü görülmektedir. Diğer faktörler açısından değerlendirildiğinde ise değişkenler arasında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Okul dışı eğitim etkinlikleri beş duyu organının bir arada kullanıldığı, içinde hareket, heyecan ve merakın bulunduğu etkinliklerin olduğu, öğrencilerin süreç içinde sürekli aktif olmasını sağlayan ve öğrenmeye yönelik isteklerini artıran, farklı disiplinlere ait bilgileri bir bütün halinde sunan bir eğitim süreci olduğundan dolayı hazırlanan öğretim programlarında bu tür etkinliklere daha fazla yer verilmesi önerilebilir.
Description
Keywords
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi
Volume
8
Issue
3
Start Page
499
End Page
513
