Publication: Ortaokul 7. Sınıf Öğrencilerinin Hayvanların Özelliklerinden Esinlenerek Teknolojik Ürün Tasarlama Etkinliklerinin Fetam Eğitiminde Uygulanması
Abstract
Bu çalışmanın amacı ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin, hayvanların özelliklerinden esinlenerek geliştirmeyi düşündükleri teknolojik ürünlerin, yaptıkları çizimler ve modeller aracılığı ile belirlenmesidir. Araştırmaya ortaokul 7. sınıfta öğrenim görmekte olan 18'i kız 12'i erkek toplam 30 öğrenci katılmıştır. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması olup verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmanın veri toplama araçları 'Kendim seçiyor, kendim tasarlıyorum' ve 'Hayvanlardan ilham alalım teknolojik ürün tasarlayalım' çalışma kâğıtları, 'Öğrenci Günlükleri', 'Öğrenci Tasarım Değerlendirme Ölçeği' ve öğrenci mülakatlarıdır. Uygulamada öğrenciler hayvan özelliklerinden esinlenerek tasarlamayı düşündükleri teknolojik ürünlerle ilgili bireysel olarak çizimler yapmışlardır. Daha sonra öğrenciler gruplara ayrılmıştır ve grup içerisinde güzel olduğuna grupça karar verilen teknolojik ürün tasarımı seçilerek grupça modelleri yapılmıştır. Araştırma sonucuna göre öğrencilerin tasarlamış oldukları teknolojik ürün modellerinin çoğunluğunu askeri araçlar olduğu tespit edilmiştir. Son zamanlarda artan savaşların medyada fazlaca yer almasından ve öğrencilerin bilgisayar vb. ortamlarda oynadıkları savaş oyunlarından kaynaklı olarak zihinlerinde bu tür tasarımlar yapmalarına neden olduğu düşünülmektedir. Ayrıca kara araçları ve günlük yaşamda kullanılan araçlar kategorilerine ait teknolojik ürün modelleri incelendiğinde öğrencilerin kendi yaşadıkları coğrafi çevreyi ve sosyalleştikleri ortamları yansıttığı anlaşılmaktadır.
The aim of the study is to determine through drawings and models the technological products that the 7th grade students grade students plan to design by making use of the characteristics of the animals. The participants of the study consists of 30 students (18 girls, 12 boys) studying in the 7th grade of the related school. In this study, the qualitative research method and content data analysis was used. The data collection tools of the research are 'I choose myself, I design myself' and 'Let's inspire animals, design technological products' worksheets, 'Student Diaries', 'Student Design Evaluation Scale' and student interviews. In practice, students made individual drawings about technological products that they intend to design with inspiration from animal characteristics. Then, the students were divided into groups and the technological product design that was decided to be beautiful in the group was selected and their group models were made. According to the research results, it is determined that most of the technological product models designed by students are military vehicles. In particular, it is understood that the students made drawings about war technology designs in parallel with the war images and they see in war games. In addition, when the technological product models belonging to land vehicles and vehicles used in daily life are examined, it is understood that the students reflect their geographical environment and the environments in which they socialize.
The aim of the study is to determine through drawings and models the technological products that the 7th grade students grade students plan to design by making use of the characteristics of the animals. The participants of the study consists of 30 students (18 girls, 12 boys) studying in the 7th grade of the related school. In this study, the qualitative research method and content data analysis was used. The data collection tools of the research are 'I choose myself, I design myself' and 'Let's inspire animals, design technological products' worksheets, 'Student Diaries', 'Student Design Evaluation Scale' and student interviews. In practice, students made individual drawings about technological products that they intend to design with inspiration from animal characteristics. Then, the students were divided into groups and the technological product design that was decided to be beautiful in the group was selected and their group models were made. According to the research results, it is determined that most of the technological product models designed by students are military vehicles. In particular, it is understood that the students made drawings about war technology designs in parallel with the war images and they see in war games. In addition, when the technological product models belonging to land vehicles and vehicles used in daily life are examined, it is understood that the students reflect their geographical environment and the environments in which they socialize.
Description
Keywords
Eğitim ve Öğretim, Biyoloji Dersi, Biyoloji Eğitimi, Biyoloji Öğretimi, FETEMM, Hayvanlar, Ortaokul Öğrencileri, Ortaokullar, STEM Eğitim Yöntemi, Education and Training, Biology Lesson, Biology Education, Biology Teaching, STEM, Animals, Secondary School Students, Secondary Schools, STEM Training Method
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
100
