Publication: Doğan Kardeş Dergisindeki Edebî Metinlerin Sosyal Bilgiler Öğretim Programındaki Değerler Açısından İncelenmesi
Abstract
Amaç: Bu araştırma, Doğan Kardeş Dergisi'nin 1-100. sayılarında bulunan edebî metinlerin (hikâye, masal, roman, şiir, tiyatro) 2018 yılında yürürlüğe giren Sosyal Bilgiler Öğretim Programında yer alan değerler öğretimi ile uyumu incelenmek amacıyla hazırlanmıştır. Hikâye, masal, roman, şiir, tiyatro türlerinde 2018 Sosyal Bilgiler Öğretim Programına ait hangi değerlerin bulunduğu, bu değerlerin ne sıklıkta yer aldığı ve bu metinlerden Sosyal Bilgiler dersinde nasıl yararlanılacağı tespit edilmeye çalışılmıştır. Yöntem: Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi tekniği kullanılmıştır. Çalışmanın veri kaynağını, Doğan Kardeş Dergisi'nin 1945-1960 yılları arasında yayımlanan sayıları oluşturmaktadır. İkinci Dünya Savaşı'nın bitmesiyle Türkiye'de ortaya çıkan birtakım gelişmeler, Demokrat Parti'nin başa gelmesi ile yaşanan iktidar değişikliği ve çok partili yaşama geçiş Türkiye'de özellikle eğitim, sosyal ve kültürel alanlarda değişimlere sebep olmuştur. Söz konusu yıl aralığında yaşanan bu gelişmelerin dergide yer alan edebî metinlere yansıdığı ve bu metinlerde işlenen değerler aracılığıyla günümüze bilgiler sunduğu düşünüldüğü için evren 1945- 1960 yıl aralığı olarak seçilmiştir. Örneklem ise derginin 1-100. sayıları olarak belirlenmiştir. Doğan Kardeş Dergisi'nin araştırmaya konu olan tüm sayılarına İstanbul Beyazıt Devlet Kütüphanesi'nden ulaşılmıştır. Örnekleme dahil olan tüm sayıların orijinal içeriklerinin fotoğrafları çekilerek söz konusu veriler elde edilmiştir. Bulgular: Araştırma sonucunda, 2018 Sosyal Bilgiler Öğretim Programında yer alan 18 değerden 13'ü tespit edilmiştir. Bunlar sevgi, çalışkanlık, yardımseverlik, dayanışma, dürüstlük, vatanseverlik, sorumluluk, aile birliğine önem verme, adalet, saygı, barış, tasarruf, özgürlüktür. Araştırma sonucunda, 2018 Sosyal Bilgiler Öğretim Programında yer alan 18 değerden 13'ü tespit edilmiştir. Bunlar sevgi, çalışkanlık, yardımseverlik, dayanışma, dürüstlük, vatanseverlik, sorumluluk, aile birliğine önem verme, adalet, saygı, barış, tasarruf, özgürlüktür. Sonuç: Dergide yer alan edebî metinlerin Sosyal Bilgiler dersinde değerler eğitimi verilirken ders kitaplarına ek yardımcı öğretim materyali olarak kullanılabileceği sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Sözcükler: Değer eğitimi, Sosyal Bilgiler Öğretim Programı, Doğan Kardeş Dergisi.
Aim: This research is published in the 1-100th Anniversary of Doğan Kardeş Magazine. The literary texts (story, fairy tale, novel, poem, theater) in the number of issues in the Social Studies Curriculum given in 2018 were prepared to be examined with their values. In the genres of stories, fairy tales, novels, poetry, and theater, it is unthinkable to think about what heights belong to the 2018 Social Studies Curriculum, what social values these values are in, and how these texts will be used. Method: In the study, document analysis technique, one of the qualitative research methods, was used. The data source of the study consists of the issues of Doğan Kardeş Magazine published between 1945-1960. Some developments that emerged in Turkey after the end of the Second World War, the change in power with the coming to power of the Democratic Party and the transition to multi-party life caused changes in Turkey, especially in education, social and cultural areas. The universe was chosen as the year 1945-1960, since it is thought that these developments in the mentioned year period are reflected in the literary texts in the journal and that it provides information to the present through the values processed in these texts. The sample is on the 1-100th of the journal. determined as numbers. All the issues of Doğan Kardeş Magazine, which are the subject of the research, were accessed from the Istanbul Beyazıt State Library. The data in question were obtained by taking photographs of the original contents of all the numbers included in the sample. Findings: As a result of the research, 13 of the 18 values in the 2018 Social Studies Curriculum were determined. These are love, hard work, benevolence, solidarity, honesty, patriotism, responsibility, giving importance to family unity, justice, respect, peace, savings, freedom. As a result of the research, 13 of the 18 values in the 2018 Social Studies Curriculum were determined. These are love, industriousness, benevolence, solidarity, honesty, patriotism, responsibility, giving importance to family unity, justice, respect, peace, savings, freedom. Conclusion: It has been concluded that the literary texts in the journal can be used as supplementary teaching material to the textbooks while providing values education in the Social Studies course. Keywords: Values Education, Social Studies Teaching Program, Doğan Kardeş Magazine
Aim: This research is published in the 1-100th Anniversary of Doğan Kardeş Magazine. The literary texts (story, fairy tale, novel, poem, theater) in the number of issues in the Social Studies Curriculum given in 2018 were prepared to be examined with their values. In the genres of stories, fairy tales, novels, poetry, and theater, it is unthinkable to think about what heights belong to the 2018 Social Studies Curriculum, what social values these values are in, and how these texts will be used. Method: In the study, document analysis technique, one of the qualitative research methods, was used. The data source of the study consists of the issues of Doğan Kardeş Magazine published between 1945-1960. Some developments that emerged in Turkey after the end of the Second World War, the change in power with the coming to power of the Democratic Party and the transition to multi-party life caused changes in Turkey, especially in education, social and cultural areas. The universe was chosen as the year 1945-1960, since it is thought that these developments in the mentioned year period are reflected in the literary texts in the journal and that it provides information to the present through the values processed in these texts. The sample is on the 1-100th of the journal. determined as numbers. All the issues of Doğan Kardeş Magazine, which are the subject of the research, were accessed from the Istanbul Beyazıt State Library. The data in question were obtained by taking photographs of the original contents of all the numbers included in the sample. Findings: As a result of the research, 13 of the 18 values in the 2018 Social Studies Curriculum were determined. These are love, hard work, benevolence, solidarity, honesty, patriotism, responsibility, giving importance to family unity, justice, respect, peace, savings, freedom. As a result of the research, 13 of the 18 values in the 2018 Social Studies Curriculum were determined. These are love, industriousness, benevolence, solidarity, honesty, patriotism, responsibility, giving importance to family unity, justice, respect, peace, savings, freedom. Conclusion: It has been concluded that the literary texts in the journal can be used as supplementary teaching material to the textbooks while providing values education in the Social Studies course. Keywords: Values Education, Social Studies Teaching Program, Doğan Kardeş Magazine
Description
Keywords
Eğitim ve Öğretim, Dergiler, Değerler, Değerler Eğitimi, Doğan Kardeş Dergisi, Edebi Metinler, Sosyal Bilgiler Eğitimi, Sosyal Bilgiler Öğretimi, Öğretim Programları, Education and Training, Magazines, Values, Values Education, Doğan Kardeş Magazine, Literary Texts, Social Studies Education, Social Studies Teaching, Teaching Curriculums
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
115
