Bilgilendirme: Kurulum ve veri kapsamındaki çalışmalar devam etmektedir. Göstereceğiniz anlayış için teşekkür ederiz.

Publication:
Geçici Koruma Altındaki Öğrencilerin Öğrenim Gördükleri Okullarda Görev Yapan Sınıf Öğretmenlerinin Kapsayıcı Eğitime Yönelik Tutum ve Görüşleri

Loading...
Thumbnail Image

Date

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Kapsayıcı eğitim, her öğrencinin benzersiz yeteneklerini ve potansiyelini ortaya çıkarmayı hedefleyen bir dönüşümdür. Ayrımcılığı ortadan kaldırırken farklılıkları kutlamayı öğretir. Bu tezde, kapsayıcı eğitimin önemi ve amaçlarına odaklanılarak, geçici koruma altında öğrenim gören ilkokul öğrencilerinin bulunduğu okulların kapsayıcı eğitime uygunlukları incelenmektedir. Bu çalışma, kapsayıcı eğitim politikalarının geliştirilmesine katkıda bulunmayı hedeflemektedir. Karma yöntemin kullanıldığı bu çalışmada veriler nicel boyutta istatiksel analiz yöntemi, nitel boyutta tematik analiz yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Kapsayıcı eğitim konusunu derinlemesine ele almak için çalışmanın araştırma deseni, eş zamanlı paralel desen kullanılmıştır. Araştırmanın nitel boyutunda Samsun ilinde geçici koruma altında öğrencileri bulunan sınıf öğretmenleri; nicel boyutta ise rastgele seçilen 240 sınıf öğretmeni çalışma grubunu oluşturmaktadır. Araştırmanın nicel boyuttaki verileri Dr. Öğretim Üyesi Ünal Şimşek tarafından geliştirilen Kapsayıcı Eğitimde Öğretmen Tutum Ölçeği ile, nitel verileri ise yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Veri analizi nicel boyutta SPSS Statistics 21 programı ile, nitel boyutta Maxqda 2020 programı ile yapılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmenlerin kapsayıcı eğitime dair tutumlarının yüksek düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin tutumları cinsiyet ve kapsayıcı eğitim konusunda eğitim alma durumuna göre farklılık göstermezken; kıdem yılları, sınıfında geçici koruma altında öğrenci bulunma durumuna göre farklılık tespit edilmiştir. Sınıf öğretmenleri, kapsayıcı eğitime yönelik etkinlikler yapmaya çalışırken, geçici koruma altında bulunan öğrencilerin sınıf ortamını olumsuz yönde etkilediği ve bu durumun öğretmenlerde olumsuz yansımaları olduğu görülmüştür. Yapılan çalışmada en büyük eksikliğin kapsayıcı eğitimin tam olarak bilinmemesinden kaynaklandığı tespitinden hareketle konu ile ilgili eğitim politikalarının yeniden düzenlenerek eğitimde yer alan tüm paydaşlara eğitim hizmeti sunulması önerilmektedir.
Inclusive education is a transformational movement that aims to unleash the unique talents and potential of each student, teaching to celebrate differences while eliminating discrimination. In this thesis, by focusing on the importance and objectives of inclusive education, the suitability of schools with primary school students under temporary protection is examined. It was aimed to assess the suitability of primary schools where students under temporary protection receive education for inclusive education. This study aims to contribute to the development of inclusive education policies. In this study where the mixed method was used, the data were analyzed by using the statistical analysis method in quantitative dimension and thematic analysis method in qualitative dimension. In order to address the issue of inclusive education in depth, the research design of the study was planned using the simultaneous parallel pattern. In the qualitative dimension of the research, classroom teachers, school administrators and parents of Turkish students who have students under temporary protection in Samsun province; In the quantitative dimension, 240 randomly selected classroom teachers constitute the study group. The quantitative data of the study were collected with the Teacher Attitude Scale in Inclusive Education and the qualitative data were collected with a semi-structured interview form. Data analysis was performed with SPSS Statistics 21 program in quantitative dimension and Maxqda 2020 program in qualitative dimension. It was concluded that the attitudes of the teachers participating in the research on inclusive education were at a high level. While teachers' attitudes do not differ according to gender, inclusive education; seniority years differed according to the presence of students in the Temporary Protection Lat in the class. While classroom teachers try to carry out activities for inclusive education, it has been seen that students under temporary protection adversely affect the classroom environment and this situation leads to negative effects and thoughts in teachers. School administrators rate the inclusiveness of their schools as high and state that the most material support is provided by the arrival of students under temporary protection. It has been noticed that Turkish parents have not yet fully adopted the students under temporary protection and their families and they have difficulty communicating due to language problems. In the study, it was realized that the biggest deficiency was due to the lack of knowledge of inclusive education and it is recommended to provide training services to all stakeholders involved in education by organizing the necessary education policies in this regard

Description

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

96

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By