Publication: Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Osmanlı Ve Fetih Kavramlarına İlişkin Bilişsel Yapılarının Kelime İlişkilendirme Testi Yoluyla Analizi
| dc.contributor.author | Demirkaya, Hilmi | |
| dc.contributor.author | Ünal, Orhan | |
| dc.contributor.author | Köç, Ahmet | |
| dc.date.accessioned | 2025-12-10T23:24:08Z | |
| dc.date.issued | 2020 | |
| dc.department | Ondokuz Mayıs Üniversitesi | en_US |
| dc.department-temp | Akdeniz Üniversitesi,Ondokuz Mayıs Üniversitesi,Akdeniz Üniversitesi | en_US |
| dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı, kelime ilişkilendirme testi yoluyla sosyal bilgiler öğretmen adaylarının Osmanlı ve Fetih kavramlarına ilişkin bilişsel yapılarını ortaya çıkarmaktır. Çalışma nitel araştırma yöntemine uygun olarak hazırlanmış ve tarama modeline uygun olarak tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu bir devlet üniversitesinde öğrenim gören 124 sosyal bilgiler öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan Kelime ilişkilendirme testi (KİT) kullanılmıştır. Testi oluşturmak amacıyla Osmanlı ve Fetih anahtar kavramları seçilmiştir. Uygulama işleminde, öğretmen adaylarına verilen anahtar kavramların zihinlerinde çağrıştırdığı kelimeleri-sözcükleri boş bırakılan yerlere yazmaları istenmiştir. Verilerin analizinde betimsel analiz kullanılmıştır. Her katılımcının anahtar kavramlara ilişkin verdiği yanıtlar teker teker değerlendirilmiş ve kelimelerin tekrar edilme sayılarına göre bir frekans tablosu oluşturulmuştur. Anahtar kavramlarla ilişkilendirilen kelimelerin tekrar edilme sayıları dikkate alınarak yedi adet kesme noktası aralığı belirlenmiştir. Her aralığa ilişkin veriler şekillerle gösterilmiş ve açıklanmıştır. Araştırma verilerinin analiz edilmesi sonucunda sosyal bilgiler öğretmen adayları Osmanlı anahtar kavramını toplam 157 farklı kelime ile ilişkilendirirken, Fetih anahtar kavramını da 133 farklı kelime ile ilişkilendirmişlerdir. Öğretmen adaylarının Osmanlı kavramı ile en çok ilişkilendirdikleri kelimelerin hoşgörü, padişah ve imparatorluk kelimeleri olduğu, Fetih kavramı ile en çok ilişkilendirdikleri kelimelerin ise İstanbul, Fatih Sultan Mehmet ve savaş kelimeleri olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmada ulaşılan bulgular göstermektedir ki sosyal bilgiler öğretmen adaylarının Osmanlı ve Fetih kavramlarına ilişkin bilişsel yapıları genel anlamda bilimsel bir niteliğe sahiptir. Bununla birlikte özellikle Fetih anahtar kavramı ile ilgili bazı kavram yanılgıları söz konusudur. | en_US |
| dc.identifier.doi | 10.7822/omuefd.747421 | |
| dc.identifier.endpage | 63 | en_US |
| dc.identifier.issn | 1300-302X | |
| dc.identifier.issn | 2548-0278 | |
| dc.identifier.issue | 2 | en_US |
| dc.identifier.startpage | 45 | en_US |
| dc.identifier.trdizinid | 442935 | |
| dc.identifier.uri | https://doi.org/10.7822/omuefd.747421 | |
| dc.identifier.uri | https://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/442935/sosyal-bilgiler-ogretmen-adaylarinin-osmanli-ve-fetih-kavramlarina-iliskin-bilissel-yapilarinin-kelime-iliskilendirme-testi-yoluyla-analizi | |
| dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12712/35845 | |
| dc.identifier.volume | 39 | en_US |
| dc.language.iso | tr | en_US |
| dc.relation.ispartof | Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi | en_US |
| dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |
| dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
| dc.subject | Tarih | en_US |
| dc.subject | Eğitim | en_US |
| dc.subject | Eğitim Araştırmaları | en_US |
| dc.title | Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Osmanlı Ve Fetih Kavramlarına İlişkin Bilişsel Yapılarının Kelime İlişkilendirme Testi Yoluyla Analizi | en_US |
| dc.type | Article | en_US |
| dspace.entity.type | Publication |
