Publication: 2019 Türkçe Dersi Öğretim Programı Uyumluluğuna İlişkin Bir Değerlendirme (Iğdır İli Örneği)
Abstract
Bu araştırmanın amacı; 2019 Türkçe Dersi Öğretim Programı'nın esneklik özelliğinden hareketle mevcut programın uyumluluğunu, Türkçe öğretmenlerin görüşleri doğrultusunda ortaya koymaktır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2020-2021 eğitim öğretim yılında Iğdır ilinde yarı yapılandırılmış görüşmeye katılan 40 Türkçe öğretmeni ve kazanımlar hakkında kazanımların ulaşılabilirlik düzeylerini ölçmek amacıyla görüş bildiren 113 Türkçe öğretmeni olmak üzere toplam 153 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada Türkçe öğretmenlerinin görüşleri incelendiğinde programın içerik ögesine yoğunluk ve zaman açısından vurgu yaptıkları görülmüştür. Öğretmenlerin program uyumluluğu ile daha çok programa bağlılığı ifade etmiştir. Bununla beraber, program uyumluluğu kavramının burada merkezi bir programı uygulama algoritması olarak düşünüldüğü söylenebilir. Öğretmenlerin daha çok hedeflerin uyumlu olmasına dönük iç uyuma vurgu yaptıkları görülmüştür. Ayrıca kazanımların metinler ve etkinlikler çerçevesinde gerçekleştirildiğinin belirtilmesi öğretmenlerin sadece ders kitabındaki metinlere ve etkinliklere bağlı kaldıklarını göstermektedir. Programla ilgili problemler konusunda öğrencilerin uygulamada zorluk çektiği ve bunun yöresel faktörlerle alakalı olabileceği sonucu çıkarılmıştır. Bu bağlamda, Türkçe öğretim programı hazırlanırken bölgesel ihtiyaçların göz önüne alınması, imkân ve fırsat eşitliğinin sağlanması, okuma yazma becerilerine odaklanılması ve sınav sisteminin değişmesi gibi önerilerin verildiği görülmüştür. Program uyumluluğu konusunda öğretmenlerin deneyimsel ve teorik bilgilerini ve motivasyonlarını artırmak için farklı hizmet içi etkinlikler ve teşvikler geliştirilebilir. Anahtar Kelimeler: Türkçe dersi, öğretim programı, program uyumluluğu, program değerlendirme, öğretmen görüşleri
The aim of this thesis; Based on the flexibility of the 2019 Turkish Language Curriculum, it is toreveal the curriculum allignment of the current program in line with the opinions of Turkish teachers The study group of the research consists of a total of 153 teachers, including 40 Turkish teachers who participated in the semistructured interview in Iğdır in the 2020-2021 academic year, and 113 Turkish teachers who gave their opinions about the achievements in order to measure the accessibility levels of the achievements. When the participant comment sare examined, it is seen that their statement semphasize the content of the program in terms of intensityand time. Its hould be noted that teacher sexpress more curriculum fidelity rather than the curriculum alignment. However, it can be said that the concept of curriculum alignment is considered here as a central program implementational gorithm. It can be said that teachers mostly emphasizeinner harmony with the alignment of thegoals. Inaddition, stating that the achievement sarerealized with in the frame work of texts and activities shows that teachers only adhereto the texts and activities in the text book. It was concluded that the students had difficulties in the application about the problems relatedtothe program and thismight be related tolocal factors. In this context, it has been seen that suggestions such as taking in toaccountregional needs, ensuringequality of opportunity and opportunity, focusing on literacy skills and changing the exam system while preparing the Turkish Language teaching program. Variousaction studies, mixed designs and experimental designs should be used to analyze the existing problems in more dep than more concrete suggestions should be made. Keywords: Turkish language, curriculum, curriculum alignment, curriculum evaluation, teacher opinions
The aim of this thesis; Based on the flexibility of the 2019 Turkish Language Curriculum, it is toreveal the curriculum allignment of the current program in line with the opinions of Turkish teachers The study group of the research consists of a total of 153 teachers, including 40 Turkish teachers who participated in the semistructured interview in Iğdır in the 2020-2021 academic year, and 113 Turkish teachers who gave their opinions about the achievements in order to measure the accessibility levels of the achievements. When the participant comment sare examined, it is seen that their statement semphasize the content of the program in terms of intensityand time. Its hould be noted that teacher sexpress more curriculum fidelity rather than the curriculum alignment. However, it can be said that the concept of curriculum alignment is considered here as a central program implementational gorithm. It can be said that teachers mostly emphasizeinner harmony with the alignment of thegoals. Inaddition, stating that the achievement sarerealized with in the frame work of texts and activities shows that teachers only adhereto the texts and activities in the text book. It was concluded that the students had difficulties in the application about the problems relatedtothe program and thismight be related tolocal factors. In this context, it has been seen that suggestions such as taking in toaccountregional needs, ensuringequality of opportunity and opportunity, focusing on literacy skills and changing the exam system while preparing the Turkish Language teaching program. Variousaction studies, mixed designs and experimental designs should be used to analyze the existing problems in more dep than more concrete suggestions should be made. Keywords: Turkish language, curriculum, curriculum alignment, curriculum evaluation, teacher opinions
Description
Keywords
Eğitim ve Öğretim, Eğitim Programları, Program Değerlendirme, Program Uyumu, Türkçe Dersi, Education and Training, Education Programs, Türkçe Eğitimi, Program Evaluation, Curriculum Alignment, Türkçe Öğretimi, Turkish Lesson, Turkish Education, Öğretim Programları, Turkish Teaching, Teaching Curriculums, Öğretmen Görüşleri, Teacher Opinions
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
106
