Publication: Anasınıfı Öğrencisinin Konuşma Temel Dil Becerisine Anababasının Eğitim Düzeyinin Etkisi
Loading...
Date
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Abstract
Bu araştırmanın amacı, anasınıfı öğrencilerinin konuşma temel dil becerisinin işlevlerini hangi oranlarda kullandıklarını ve bu oranların anababalarının eğitim düzeyine göre farklılık gösterip göstermediğini saptamaktır. Bu araştırmada anababası düşük düzeyde eğitimli ve anababası yüksek düzeyde eğitimli anasınıfına devam eden ve yaşları 68-72 ay arasında olan ikişer çocuk rastlantısal olarak seçilerek bu çocukların konuşmaları anasınıfı ortamında kaydedilmiştir. Bu konuşmalar konuşma becerisinin işlevlerine göre sınıflandırılmıştır.Bu araştırmada elde edilen bulgular, anababası düşük düzeyde eğitimli ve anababası yüksek düzeyde eğitimli çocukların benmerkezli ve toplumsallaşmış konuşmayı kullanma oranları açısından aralarında önemli bir farklılık olmadığını ortaya koymuştur.
The aim of this study is to determine to what extent preschool students use the functions of their basic speaking skills and whether this extent differs depending on the educational level of their parents or not. Four children at the age 68-72 months and attending prescool classrooms, two of whose parents have low level of educationan and two of whose parents have high level education were randomly selected and their utterences were recorded in preschool classroom environment. These utterences were classified in accordance with the function of their speaking skills.The findings obtained in this study showed that there isn?t a significiant differrence between the children whose parents have low level education and those whose parents have high level education in terms of the rate of the egocentric and social language the children use.
The aim of this study is to determine to what extent preschool students use the functions of their basic speaking skills and whether this extent differs depending on the educational level of their parents or not. Four children at the age 68-72 months and attending prescool classrooms, two of whose parents have low level of educationan and two of whose parents have high level education were randomly selected and their utterences were recorded in preschool classroom environment. These utterences were classified in accordance with the function of their speaking skills.The findings obtained in this study showed that there isn?t a significiant differrence between the children whose parents have low level education and those whose parents have high level education in terms of the rate of the egocentric and social language the children use.
Description
Tez (yüksek lisans) -- Ondokuz Mayıs Üniversitesi, 2011
Libra Kayıt No: 77647
Libra Kayıt No: 77647
Keywords
Eğitim ve Öğretim, Aile İçi İlişkiler, Ana-Baba, Ana-Baba Eğitimi, Ana-Baba Tutumu, Anasınıfları, Dil Becerileri, Education and Training, Eğitim Düzeyi, Family Relations, Parents, Konuşma, Parents Education, Parents Attitude, Konuşma Becerisi, Nursery Classes, Language Skills, Okul Başarısı, Education Level, Speech, Okul Öncesi Dönem, Speaking Skills, School Achievement, Okul Öncesi Çocuklar, Preschool Period, Preschool Children, Öğrenciler, Students
Citation
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
178
