Publication: Müziksel İşitme Okuma Yazma Dersi Öğretiminde Müzik Teknolojisi Uygulamalarının Başarıya Etkisi
Loading...
Date
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Abstract
Bu araştırma, Müziksel İşitme Okuma Yazma (MİOY) dersinde, müzik teknolojisi uygulamalarının (Perfect Ear Mobil Uygulamasının) kullanılmasının öğrencilerin başarısında etkisi olup olmadığını belirlemek ve elde edilen sonuç ile öneriler doğrultusunda MİOY derslerinin verimliliğine yönelik katkıda bulunmak amacını taşımaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu, Çorum Güzel Sanatlar Lisesi Müzik Eğitimi Bölümü'nde 2017-2018 Eğitim Öğretim Yılı'nda MİOY dersi alan 12.sınıf öğrencileri (N=30) oluşturmaktadır. Araştırmada, veri toplama araçları olarak araştırmacı tarafından geliştirilen 'Akademik Başarı Testi' ve 'Perfect Ear Uygulamasına Yönelik Görüş Anketi' kullanılmıştır. Öğrencilerin başarılarını ölçmek amacıyla geliştirilen 'Akademik Başarı Testi', öğrencilere uygulama öncesi ve sonrası olmak üzere (ön-test ve son-test olarak) iki defa uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 20.0 (Statistical Package For Social Sciences) istatistik paket programına girilerek çözümlenmiştir. 8 hafta boyunca müfredata yardımcı, ders dışı zaman diliminde yapılan etkinlikler sonucunda, bu etkinliklere katılan öğrencilerin başarılarının arttığı görülmüştür. Ayrıca öğrenciler de kendi başarılarında bir gelişme olduğunu görmüş, uygulamayı olumlu, zevkli ve geliştirici bulduklarını belirtmişlerdir. Bu bağlamda, uygulamaların Çorum Güzel Sanatlar Lisesi Müzik Bölümünde yürütülen MİOY derslerinin verimliliğini ve başarısını arttırdığını söylemek mümkündür.
This research aims to determine whether the use of music technology applications (Perfect Ear Mobile Application) in Musical Hearing Reading Writing (MIOY) has an effect on students' success and to contribute to the efficiency of MIOI courses in line with the results and suggestions obtained. The 12th grade students (N = 30) who have taken MIO in 2017-2018 Education Year constitute the study group of Çorum Fine Arts High School Music Education Department. 'Academic Achievement Test' developed by the researcher and 'Questionnaire for Perfect Ear Application' developed by the researcher were used as data collection tools. Expert opinions were taken for the validity of this test, which was developed to measure the students' success. The students were given academic achievement test before and after the application. The data were analyzed by using SPSS 20.0 statistical package program. As a result of these extra-curricular practices, which were supplemented to the curriculum for 8 weeks, the success of the students who participated in the program increased. In addition, the students have seen that their success has been improved and they found that they found the practice positive, enjoyable and developer. In this context, it is possible to say that the applications increased the efficiency and success of the MIOY courses conducted in the Music Department of Corum Fine Arts High School.
This research aims to determine whether the use of music technology applications (Perfect Ear Mobile Application) in Musical Hearing Reading Writing (MIOY) has an effect on students' success and to contribute to the efficiency of MIOI courses in line with the results and suggestions obtained. The 12th grade students (N = 30) who have taken MIO in 2017-2018 Education Year constitute the study group of Çorum Fine Arts High School Music Education Department. 'Academic Achievement Test' developed by the researcher and 'Questionnaire for Perfect Ear Application' developed by the researcher were used as data collection tools. Expert opinions were taken for the validity of this test, which was developed to measure the students' success. The students were given academic achievement test before and after the application. The data were analyzed by using SPSS 20.0 statistical package program. As a result of these extra-curricular practices, which were supplemented to the curriculum for 8 weeks, the success of the students who participated in the program increased. In addition, the students have seen that their success has been improved and they found that they found the practice positive, enjoyable and developer. In this context, it is possible to say that the applications increased the efficiency and success of the MIOY courses conducted in the Music Department of Corum Fine Arts High School.
Description
Tez (yüksek lisans) -- Ondokuz Mayıs Üniversitesi, 2018
Libra Kayıt No: 125815
Libra Kayıt No: 125815
Keywords
Eğitim ve Öğretim, Müzik, Lise Öğrencileri, Müzik Eğitimi, Müzik Teknolojisi, Müzik Öğretimi, Müziksel İşitme, Müziksel Okuma, Müziksel Yazma, Ortaöğretim Okulları, Öğrenci Başarısı, Education and Training, Music, High Schools Students, Music Education, Music Technology, Music Learning, Musical Hearing, Musical Reading, Musical Writing, Secondary Education Schools, Student Achievement
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
105
